Modul 9

Bevægelses uddannelsen

Modul 9: Musik, rytme og bevægelse – lydens vej ind i kroppen

I dette modul arbejder vi med musikkens rolle i bevægelse – og hvordan lyd, rytme og stemning kan forstærke både kontakt, udtryk og proces.
Vi undersøger, hvordan musik ikke blot er baggrund, men en aktiv medspiller i bevægelsesundervisning. Samtidig dykker vi ned i vores egne musikalske rødder og ser på, hvordan vores personlige lydspor har formet os.


🔸 Musik som redskab i bevægelse

  • Hvordan musik kan understøtte eller forstyrre en bevægelsesproces

  • Undervisning i at vælge musik bevidst – med fokus på tempo, stemning, rytme og intensitet

  • Hvordan du bruger musik til at løfte eller lande en gruppe, skabe kontakt, skabe overgang og understøtte indsigter

  • Arbejde med at tilpasse musikken til forskellige målgrupper – fx ældre, mennesker med stress, børn, eller deltagere i dybere selvudvikling


🔸 Musikalsk livslinje – din egen lydrejse

Vi dykker ned i dit eget musikalske ophav:

  • Du laver en livslinje, hvor du kortlægger den musik, du har hørt gennem livet

  • Vi undersøger, hvordan musikken har påvirket din bevægelse, følelser og identitet

  • Refleksion og deling af den musik, der har været vigtig i særlige perioder – både glædesfyldte og sårbare

  • Øvelser i at bruge din egen musikalske rejse som resonans og inspiration i din undervisning


🔸 Rytme og udtryk i kroppen

  • Øvelser med rytme, puls og timing – både med og uden musik

  • Undersøgelse af bevægelsens rytme i dig selv og i gruppen

  • Hvordan du bruger musik til at invitere til fri dans, flow, struktur eller kontakt

  • Leg med kontraster: stilhed og lyd, pause og energi, ydre rytme og indre bevægelse


🔸 Lyd som bro mellem krop, følelse og stemning

Dette modul giver dig en forståelse for, hvordan lyd og musik påvirker nervesystemet, følelser og bevægelseskvalitet.
Du bliver mere fortrolig med at vælge, bruge og nuancere musik i din undervisning – og du lærer at mærke, hvornår der er brug for intensitet, ro, lethed eller dybde i lydbilledet.
Samtidig får du indblik i din egen musikalske historie, og hvordan den kan være med til at forme din måde at undervise på.