Modul 9
Modul 9: Musik, rytme og bevægelse – lydens vej ind i kroppen
I dette modul arbejder vi med musikkens rolle i bevægelse – og hvordan lyd, rytme og stemning kan forstærke både kontakt, udtryk og proces.
Vi undersøger, hvordan musik ikke blot er baggrund, men en aktiv medspiller i bevægelsesundervisning. Samtidig dykker vi ned i vores egne musikalske rødder og ser på, hvordan vores personlige lydspor har formet os.
🔸 Musik som redskab i bevægelse
Hvordan musik kan understøtte eller forstyrre en bevægelsesproces
Undervisning i at vælge musik bevidst – med fokus på tempo, stemning, rytme og intensitet
Hvordan du bruger musik til at løfte eller lande en gruppe, skabe kontakt, skabe overgang og understøtte indsigter
Arbejde med at tilpasse musikken til forskellige målgrupper – fx ældre, mennesker med stress, børn, eller deltagere i dybere selvudvikling
🔸 Musikalsk livslinje – din egen lydrejse
Vi dykker ned i dit eget musikalske ophav:
Du laver en livslinje, hvor du kortlægger den musik, du har hørt gennem livet
Vi undersøger, hvordan musikken har påvirket din bevægelse, følelser og identitet
Refleksion og deling af den musik, der har været vigtig i særlige perioder – både glædesfyldte og sårbare
Øvelser i at bruge din egen musikalske rejse som resonans og inspiration i din undervisning
🔸 Rytme og udtryk i kroppen
Øvelser med rytme, puls og timing – både med og uden musik
Undersøgelse af bevægelsens rytme i dig selv og i gruppen
Hvordan du bruger musik til at invitere til fri dans, flow, struktur eller kontakt
Leg med kontraster: stilhed og lyd, pause og energi, ydre rytme og indre bevægelse
🔸 Lyd som bro mellem krop, følelse og stemning
Dette modul giver dig en forståelse for, hvordan lyd og musik påvirker nervesystemet, følelser og bevægelseskvalitet.
Du bliver mere fortrolig med at vælge, bruge og nuancere musik i din undervisning – og du lærer at mærke, hvornår der er brug for intensitet, ro, lethed eller dybde i lydbilledet.
Samtidig får du indblik i din egen musikalske historie, og hvordan den kan være med til at forme din måde at undervise på.